Van hot naar her gestuurd.... - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Jitske - WaarBenJij.nu Van hot naar her gestuurd.... - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Jitske - WaarBenJij.nu

Van hot naar her gestuurd....

Door: Jitske

Blijf op de hoogte en volg Jitske

26 Juli 2014 | Macedonië, Skopje

Zdravo! (Oftewel hallo in het Macedoniës)

Dat zdravo is trouwens helemaal niet uit te spreken... Breek me elke keer weer de bek ;)
Bij het laatste bericht zat ik lekker op een camping stoeltje het vorige bericht te typen. Nu zitten we alweer in Skopje. Tijd vliegt voorbij.

In de buurt van shkrodra zijn we nog een aantal Friezen tegen gekomen. Nu denk oh die stonden ook op de camping met hun tent. Inderdaad, alleen was hun vervoersmiddel ietsje anders. Ze waren namelijk op de fiets!!! Onderweg hebben we al die fietsers voor gek verklaard, dat doe je toch niet! Maar geart en Sytske doen het dus toch! Van rottevalle op naar Istanbul! Na hun verhalen heb ik heel veel respect gekregen voor alle fietsers en voor hun. Al zou ik het nooit doen ;)
Het plan was om met ze te bbq op de camping. Dus wij op naar het stadje, zij achterin. Opzoek naar houtskool (leg dat maar eens uit in Albanië) en vlees. En zoals ik al vertelde in het andere bericht is het hier net Azië. Overal kleine shopjes. We zijn wel drie uur aan het shoppen geweest voor onze bbq, tijd zat. Zij een rustdag en wij een rustdag. Die houtskool was nog een groot probleem. We zijn van hort naar her gestuurd en uiteindelijk bij een duur hotel hebben we wat gratis meegekregen. Low budget he ;) bbq was een groot succes!

Na shkrodra zijn we naar Berat gegaan. De campingbaas vertelde dat het ongeveer 3 uur zou duren maar het kon ook 4,5 uur zijn. Klein beetje verschil maar :( tot tirane was het allemaal prima te doen. We konden zelfs 120 rijden, al moet je dan nog steeds goed opletten want er zitten soms gaten in de wegen. Maar naar durres de goede weg vinden was een drama. Gelukkig is mijn Italiaans afgelopen jaar aardig opgekrikt en was een man zo aardig om voor ons uit te rijden. Jullie zullen wel denken: gebruik een TomTom of let op de borden! Maar die borden zijn er soms helemaal niet! En Tommie werkt hier niet altijd. ( Tommie heeft en constant over keer om of we rijden ergens in een weiland) Dus wij achter die man aan en zaten we eindelijk op de weg naar Berat. Even over die borden: wat een drama! Maar ondertussen weten we geen borden betekend gewoon rechtdoor rijden dan kom je vanzelf weer wat tegen. Dat betekent dat je 10 kruispunten moet passeren waar dus helemaal niets staat.
Maar toen kwam nog het ergste, ondertussen al dik 3 uur onderweg, de weg is een grote puinzooi! Hobbel de bobbel shake shake van mijn bericht op hannaenjitske.waarbenjij.nu klopt hier ook weer! Overal gaten of hobbels in de weg!!! Over een stuk van 24 km deden we een dik uur!!! Om de honderd meter was er weer geen asfalt maar grind en dat was een drama. Maar gelukkig zijn we al echte coureurs! We zeggen tegenwoordig ook niet meer rij jij of rij ik. Nee, coureur jij of coureur ik. Volgend jaar doen we mee aan de formule 1 ;)

En dan ben je blij dat je eindelijk in Berat bent aangekomen! 6 uur verder natuurlijk. En dan begint het volgende avontuur: op zoek naar een camping. Nu hadden we al een beetje research gedaan en bleek dat een hostel ook camping grond had. Mooi natuurlijk maar hoe kom je daar??? We zijn echt 4 keer over dezelfde weg gereden en elke keer stuurden ze ons weer een andere kant op. Heerlijk!! Maar we zijn er gekomen en nog wel voor 6 euro per nacht sliepen we heerlijk onder de bomen op grindgrond aan de rand van het centrum. Berat is bekend om zijn Ottoman huisjes en zijn prachtige kasteel waar 2000 mensen in wonen oftewel 400 gezinnen. Na twee dagen was het weer genoeg geweest en op naar Macedonië!

Elke keer de grens over is ook een hele belevenis! En die douanepoppetjes maar beginnen over het voetbal, noemen ze wat namen van spelers of oud spelers op. En wij elk keer: ja ja dat weten wee dat we verloren hebben van Argentinië! En wij maar lief lachen, onder het motto hoe kom je de grens over! ;)

Wat doe je met je laatste geld van het land? Meenemen kan maar gebruik je nooit weer. Omwisselen voor ander geld is ook een optie maar wij doen aan precieze tanken. Precies uitrekenen hoeveel je nog hebt en daar de tank van de auto mee vol gooien. Nu heb je hier van die poppetjes die je tank vol gooien en om dat uit te leggen moet er af en toe even wat pen en papier aan te pas komen :) maar dat kunnen wij!! Ook die keer zat er precies in wat wij wouden.

En dan kom je in ohrid aan! Jullie zullen wel denken nog nooit over gehoord en waar ligt dat. Nou het ligt in het zuiden van macedonie en wat blijkt: het toerisme is gebaseerd op ons: Nederlanders!!! Ik ben nog nooit in een land geweest waar de menukaart in het Nederlands was! Ik vind het juist een avontuur om niet weten wat je op je bord krijgt en dat de ober vet veel moeite moet doen om het uit te leggen in het engels. Wat ze soms niet kunnen. Mar hier kun je gewoon een hamburger met patat en mayonaise bestellen.

Om een camping te zoeken was in ohrid ook weer een mooi verhaal. Natuurlijk is het hier geen Nederland en zijn er in een gebied van 20 km geen 5 campings maar hier zijn er ongeveer in een gebied van 200 km 3 campings. Dus wij zoeken aan de rand van het ohrid lake naar een camping. Dieuwke was dit keer aan het coureuren en ik letten op elk bord wat voorbij kwam. Helemaal dol gelukkig: wij hadden een camping gevonden en wat voor een!!! Nu denk super de Lux nou dit was meer de tokkie camping van ohrid. Maar wij waren toen nog dik tevreden. De straatschoffies van de camping stonden ons al op te wachten. De stoel werd erbij gepakt en we werden uitgebreid bekeken hoe wij onze tenten opzetten. En hun maar kijken en lachen. Dus wij een gesprek aan geknoopt met ze en allemaal dingen aan ze vragen. Ze spraken zeer goed engels, af en toe was er even iemand die wat vertaalde. Maar weg gaan ho maar! Tenslotte hoeven wij tijdens ons eten geen pottekijkers dus hebben we ze netjes gevraagd om weg te gaan. Daarna hebben we ze nooit meer gezien :)

En nu zijn we er eindelijk achter waarom deze camping maar 8 euro was. Dieuwke zou douchen. Geen warm water maar ook bijna helemaal geen koud water. Douchen zat er voorlopig voor ons niet in, gelukkig doen de babywashandjes wonderen ;) de toiletten kon je ook van een kilometer ruiken. Nu vind ik een gat in de grond prima en wel zo hygiënische dan een wc bril maar deze toiletten hadden nog een gebruiksaanwijzing. Als je netjes was geweest moest je eerst de deur openen en dan op de knop van het doorspoelen drukken en dan rennen! Het water spoot dan door het hele hokje. Was je dat even vergeten dan sprong ik meestal een meter omhoog en had je natte voeten :( een hele belevenis. Maar een prima plaats alleen bij de volgende camping checken we eerst ff het washok ;)

In ohrid hebben we geshopt, gegeten, op terras gezeten, gelopen, weer op het terras gezeten en weer gegeten. Wat een heerlijke stad. Al wil elke tourguide raden waar we vandaan komen. Dus kom maar op! En elke keer zeggen ze Nederland en wij hun maar wijs maken dat het Zweden is of Finland of wat mij op dat moment maar te binnen schiet. Volgende keer moet in japan eens proberen :p Sukkels!

Na ohrid is Skopje aan de buurt, geen camping te vinden dus een hotel of een hostel is het alternatief. Op de weg naar Skopje kwamen we aan bij lake Matka. Soms zijn er van die verstopte droomplekjes waar de lonely planet niet over schrijft. En dit was er een! Heerlijke cappuccino, mag ook wel weer eens want wat waren ze slecht van de afgelopen dagen! Ze gooien er zelfs slagroom op! Prachtig!

In Skopje zijn we ook weer van hot naar her gestuurd. We kwamen zelfs terecht, met de auto, op het grootste plein van Skopje. Uiteraard mocht je daar niet komen met de auto, wij blijkbaar wel. Oepsie.... Maar de vrouw bij het trainstation kon ons een super goedkoop hostel vertellen ( met juiste routebeschrijving) die maar 5 minuten van dat grote plein was waar wij met onze auto op stonden. Ik kon die vrouw wel knuffelen, wat een Hero! Na een douche, we stinken al, zijn een Skopje in geweest! En wat een mooie stad!!! Echt een aanrader.

Dit is hoe ik het reizen zie! Veel obstakels en niet weten waar je terecht komt! I love it!! Compleet in mijn sas....

Cheers mates.

Ps: jullie mogen best een reactie plaatsen ;) dan weet ik wie het allemaal lezen. Want het vorige bericht is best vaak gelezen, alleen geen flauw idee door wie.

• 26 Juli 2014 - 20:45

Margriet:

Waarom kom ik er nu pas achter dat jij een waarbenjij.nu hebt over deze prachtige reis! Voor de volgende keer verwacht ik wel een info bericht hierover... Maar zo te lezen vermaken jullie je prima! Klinkt goed.... En zag al een mooie foto voorbij komen, super mooi! Fijne vakantie nog!
    Liefs margriet

• 27 Juli 2014 - 16:49

Froukje:

Oh. Wat heerlijk die verhalen van jou. Het is genieten! Wat een mooie indrukken!
    Oant sjen, Mem

• 27 Juli 2014 - 21:15

Bauke:

Tjonge jonge al weer een verhaal en wat voor een Geweldig leuk Tot de volgende

Groeten aan jullie beiden

Gr Bauke

• 27 Juli 2014 - 22:21

Nammie :

hee super froulje

wat leuk ik kin dizze minsken Geert en Sietske ,
    zij organiseerde use ski fakansjes !!! fanut rottefalle der binne we no 3 x mei west!
    mar se koe no net om dat se een jier op de fiets soene, wat is de wereld ek lyts
    en ik bin toevallig wol yn Ohrid west "lang lien"! mei de bus mei een freondin Marion
    bij it Ohrid meer wol yn een hotel
    geniet fan jimme avontoeren!!!
    gr Cees en Nammie

• 28 Juli 2014 - 11:10

Hanna:

schön mate!!! Dikke tut ;)

• 06 Augustus 2014 - 09:57

Michaela:

Wat een leuke verhalen ben stiekem wel een beetje jaloers hoor!
    Veel plezier nog

Verslag uit: Macedonië, Skopje

Jitske

Al jaren is één van mijn grote hobby reizen! Een nacht op een station slapen, een quad die is overgenomen door een koala, Olympische spelen in Londen, low budget, spelletjes, een grensovergang overleven, heerlijk eten, hard seat ipv bed, kalveren castreren, onkruid wieden, een chinees heel blij gemaakt met mijn camera, 36 uur in een bus, veel verschillende mensen/culturen leren kennen en uiteraard het van A naar B gaan. Wat kan ik hier elke keer weer van genieten! De landen die ik afgelopen jaren heb bezocht zijn: Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore, Maleisië, Thailand, Laos, Vietnam, China, Hongkong, VS, Brazilië, Schotland, Ierland, Frankrijk, Tunesië, Duitsland, Tsjechië, België, Engeland, Denemarken, Luxemburg en Oostenrijk. In 2009-2010 ben ik samen met een vriendin op reis geweest. Baan opgezegd en gaan! 10 maanden lang de beste tijd van mijn leven gehad. Deze reis is terug te lezen op hannajitske.waarbenjij.nu Nu wordt het toch eens tijd voor een eigen blog. Veel plezier met lezen! Cheers Jitske

Actief sinds 27 Mei 2014