Nie mowie po polsku - Reisverslag uit Ińsko, Polen van Jitske - WaarBenJij.nu Nie mowie po polsku - Reisverslag uit Ińsko, Polen van Jitske - WaarBenJij.nu

Nie mowie po polsku

Door: jitske

Blijf op de hoogte en volg Jitske

04 Oktober 2014 | Polen, Ińsko

Dzien dobry,

Oftewel goedemorgen in het pools. En jawel, ik zit in Polen. Tijdens mijn europa trip hebben we polen over geslagen. Wat ik achteraf best wel een beetje jammer vind.

Jullie zullen wel denken hoe is het mogelijk dat zij buiten de schoolvakantie weer eens in het buitenland zit!? Ik ben weer bezig met het internationaliseringsproject. Oftewel The melting pot of diversity.

Afgelopen woensdag zijn we in het busje van mijn school met 5 leerlingen en 3 docenten gestapt. De rit was ongeveer 10 uur en de leerlingen hebben zich voorbeeldig gedragen. Beetje film kijken en om de twee uur eruit dan gaat een reis van 10 uur best snel. Eenmaal aangekomen in Insko waren alle gastouders er binnen een paar minuten. Een aantal weken geleden hebben de leerlingen via skype kennis met elkaar gemaakt. En dat was te merken. Ze waren binnen een aantal minuten vertrokken. Geen doei mevrouw Andringa en zelfs geen knuffel... En daar stonden wij met een lege bus. Dus maar op naar het hotel. Ik ben altijd weinig luxe gewend maar dit was weer een overtreffer! Heerlijk bed en een fantastische douche.

Donderdag hadden we de eerste meeting met alle landen. Het was erg leuk om zowel de mensen van Tenerife, Italië en Polen terug te zien. Je krijgt toch na een aantal keren een band met deze mensen. Ik vind de school in Polen erg mooi. Het is niet een ideaal gebouw maar zoveel ruimte. Elke docent heeft zijn eigen klaslokaal en ook vaak met een digibord!!! Ik hoop dat mijn baas dit leest. Dan is het bij ons maar een zooitje met de ICT. Wil je in een computerlokaal om een digitale toets af te nemen, is die er niet of moet je er eerst een andere docent eruit gooien. We hebben tenslotte allemaal een ICT cursus gedaan maar je kunt niet gebruik maken van computers. Ik gebruik in mijn lessen heel vaak filmpjes van youtube of biologiepagina maar ik heb vaak geen tv-scherm of digibord in mijn lokaal. En hier in Polen waar ze toch wat armer zijn wel! Ik hoop dat dit in de toekomst dit gaat veranderen op mijn school.

Wat mij ook is opgevallen dat ze hier veel minder uren les te geven. Ze geven 18 uren les van 45 minuten. Ik geef 25 uren les van 50 minuten en dan hebben we ook nog 30 uren dat we moeten vervangen in het jaar. Maar ja wij verdienen ook meer. Dus eigenlijk mag ik niet klagen. Trouwens ze hebben hier toch een mooi schoolplein! Ze hebben gewoon een tennisbaan! En je raadt het al! Daar heb ik al even op getennist tegen de Italianen. En later heb ik nog getafeltennist tegen een Pool. Je moet toch al dat eten een beetje verwerken.

Komend jaar gaan we aan de slag met food and lifestyle. Gisteren hebben we al kennis gemaakt met een typisch Pools gerecht: Pierogi. Een deeg hapje met vulling. Ook hebben we van de week soep in brood gegeten. Het zal wel anders heten maar soep in brood heb ik nog nooit mee gemaakt. Wel brood in soep maar dat nog niet. Heel bijzonder.

Elk land heeft ook een local hero. In Insko is dat een krab. Het lijkt meer op een kreeft maar daar hebben we het niet over. Onze leerlingen hebben al een vet gaaf filmpje over de krab in Leeuwarden gemaakt tijdens de projectweek. Maar we hebben hem gespot. Insko ligt aan een prachtig groot meer Jezioro Insko. Er is bijna tot geen toerisme en het dorpje heeft 2000 inwoners.

Om mijzelf een beetje te integreren ben ik druk bezig om pools te leren. Nu is mijn favoriete zin momenteel: Nie mowie po polsku. Je spreekt het uit als nje moevje po polsskoe. Oftewel ik spreek geen Pools. De leerlingen spreken overigens geweldig Engels. Kunnen de docenten en directeur nog wat van leren! En onze leerlingen doen het geweldig. Al zijn ze de hele dag aan het elastiekjes schieten in het lokaal, ze gedragen hun voorbeeldig. De ene jongen is veel te lang, hij past niet eens onder de deur door. De ander jongen heeft al een pools vriendinnetje en de meiden hebben veel steun aan elkaar. Ik heb ze nog niet horen klagen. Dit wordt voor hun weer een geweldige ervaring! En gelukkig elke keer als we hun zien krijgen een grote knuffel. Gelukkig maar.... ;)

Zonet een geweldig gesprek gehad met onze collega's van Tenerife. Hoe het onderwijs daar in elkaar zit en dat zij steeds meer naar onze manier van werken toe gaan. En dan bedoel ik de SDV manier. Van de week nog maar eens over beginnen.

Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van mijn verhaal. Ik ben benieuwd hoe vaak het nu wordt gelezen :)

pozdrowienia Polen.
Jitske

  • 05 Oktober 2014 - 00:20

    Heit En Mem:

    Jitske, hwat wer in geweldich leuk ferslach. Ynteressant om te lezen hoe of it der is. Dat fan dy digiborden is te gek foar worden, dat Jim dat yn sa' n nije skoalle yn Ljouwert net Better foar mekaor ha. Groetsjes fan syn trouwe fans: heit en mem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jitske

Al jaren is één van mijn grote hobby reizen! Een nacht op een station slapen, een quad die is overgenomen door een koala, Olympische spelen in Londen, low budget, spelletjes, een grensovergang overleven, heerlijk eten, hard seat ipv bed, kalveren castreren, onkruid wieden, een chinees heel blij gemaakt met mijn camera, 36 uur in een bus, veel verschillende mensen/culturen leren kennen en uiteraard het van A naar B gaan. Wat kan ik hier elke keer weer van genieten! De landen die ik afgelopen jaren heb bezocht zijn: Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore, Maleisië, Thailand, Laos, Vietnam, China, Hongkong, VS, Brazilië, Schotland, Ierland, Frankrijk, Tunesië, Duitsland, Tsjechië, België, Engeland, Denemarken, Luxemburg en Oostenrijk. In 2009-2010 ben ik samen met een vriendin op reis geweest. Baan opgezegd en gaan! 10 maanden lang de beste tijd van mijn leven gehad. Deze reis is terug te lezen op hannajitske.waarbenjij.nu Nu wordt het toch eens tijd voor een eigen blog. Veel plezier met lezen! Cheers Jitske

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 14472

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 08 Oktober 2015

Internationalisering project

07 Juli 2014 - 06 Augustus 2014

Eurotrip

28 Mei 2014 - 03 Juni 2014

Internationaliseringsproject Italië

Landen bezocht: