Eigenlijk houd ik helemaal niet van kamperen - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Jitske - WaarBenJij.nu Eigenlijk houd ik helemaal niet van kamperen - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Jitske - WaarBenJij.nu

Eigenlijk houd ik helemaal niet van kamperen

Door: Jitske

Blijf op de hoogte en volg Jitske

19 Juli 2014 | Albanië, Tirana

Miredita!

Altijd nog eens willen doen: een eurotrip! Ik heb eigenlijk vrij weinig van Europa gezien. Een beetje duitsland, frankrijk, italie, engeland, Schotland en Ierland. Maar daar houdt het ook wel mee op. Nu zul jij wel denken wat zeurt ze nou, maar ik heb meer van de rest van de wereld gezien dan van Europa. En dat bevalt me niet...

Het plan: kamperen en reizen met de auto door zuid-oost Europa. De volgende landen gaan we waarschijnlijk aandoen: Slovenië, Kroatië, Montenegro, Albanië, Macedonië, Bulgarije, Roemenië en Hongarije. Al kunnen de plannen zo veranderen uiteraard. Dieuwke is mijn travel mate voor deze reis en we reizen dus ook met haar auto. Mijn Nissan micra zal de reis waarschijnlijk niet overleven en anders komen we niet eens de berg op ;) Eigenlijk houd ik helemaal niet van kamperen maar dat heb ik Dieuwke pas een week later verteld. Haha

De voorbereidingen waren al hilarisch! Uiteraard moest er een tent en luchtbed (die was tijdens het peanuts weekend overleden). Tijdens het tripje in de meivakantie naar frankrijk zijn we langs de decatlon gegaan in tours. Een machtige tent gekocht. Je weet wel zo'n two seconds tent. Hij staat eerder dan dat hij opgeruimd is... Ondertussen is ie misschien in drie seconden opgeruimd ;)En er moest een luchtbed komen. Nu is dat een super de Lux bed geworden met een soort matras waarvan het hoofdeinde rechtop kan voor het lezen. Als ik dan toch moet kamperen dan maar in luxe :)

De eerste nacht hebben we in de buurt van München gestaan. En je verwacht het al keiharde regen en gigantisch onweer. Nou ben ik daar niet bang voor want heb een goede leerschool gehad met tornado's in amerika, maar onweer en een tent daar had ik geen ervaringen mee. En dan is het ook nog de vraag is de tent droog!! Echt slapen doe je dan niet en ik maar afvragen moeten we dan ook in de auto zitten met zulke onweer. Maar Dieuwke veroorde haar niet dus blijf ik netjes in mijn tent. Ja weet ik veel! Maar ik heb mijn vuurdoop gehad! Oftewel geslaagd voor het kamperen. Tent uiteraard nat opgepakt en door naar de volgende bestemming: Slovenië! Regen, regen en regen en daar waren we snel klaar mee. Overigens rond Bled is het wel een prachtig mooi gebied.

Kroatie was onze volgende bestemming. Aangezien ik al een beetje klaar was met het kamperen, hebben we een kamer gehuurd bij het national park plitvice. Kamperen is leuk hoor maar dan wel met mooi weer!!! Prachtige watervallen en prachtige natuur in het national park en weer een grote toeristische bende. De bussen Chinezen en Japanners waren sterk vertegenwoordig. Al zie je ook overal Nederlanders of Friezen... We kregen een geweldig welkom in het hotel bear van de eigenaar. Gelijk aan de snaps en wijn. Heel vervelend.

Na plitvice door naar drage waar mijn collega Willem op de camping zat. Die camping lag uiteraard ver boven budget (die vrouw van de camping vertelde heel trots dat ze de duurste camping van kroatie waren). Nou daar zijn wij niet gevoelig voor dus ff rond kijken in het dorpje en vonden we onze droom camping! Tentje staat aan het water en voor de rest weinig mensen en ongeveer 1/4 van de prijs van die ander camping. Heerlijke douche, lekker basic toilet en verder geen poespas. En daar hebben we gewoon 4 dagen vertoefd. Bootje gehuurd naar kornati, watervallen bij krka national park bekeken en heerlijke terrasjes gepakt. Echt vakantie.. Maar aan alles komt een einde dus wij weer verder via Split, uiteraard moet daar een cappuccino genuttigd worden, naar Bosnië. Die kunnen we ook weer afvinken van ons lijstje, al waren we er wel 15 minuten ;) en toen weer via dubrovnik (kroatie) naar kotor in Montenegro.

Nou daar kunnen ze dus echt niet autorijden! We hebben alleen maar in de twee of drie gereden want het zijn alleen maar bochten. En zij nemen de bochten via de andere rijbaan dus je leest het al wij hebben aardig wat gemopperd en hart verzakkingen gehad. Gelukkig rijden we allen twee rustig en letten we alle twee goed op. Al zullen die mensen van Montenegro daar anders over denken ;) via kotor naar het prachtige en zeer indrukwekkende lovcen national park. Boven op de berg is een soort klooster gebouwd. Dat klooster ligt op 1660 meter hoogte. Na ongeveer 30 u-turns waren we dan eindelijk boven. En wat een uitzicht!!! Dat uitzicht verveeld nooit!!! Uiteindelijk zijn we via svetti stefan naar het Skadar lake gegaan voor een boot tochtje van 2,5 uur. Helaas geen pelikanen gezien maar wel weer prachtige natuur.

En toen was Albanië aan de beurt. Het ene moment lijkt het nog Europa en het andere moment ben je eigenlijk in Azië beland. Nog geen 5 minuten over de grens en de eerste koeien stonden al op de weg. Ik reed en dacht ik stop netjes. Nou blijkbaar hoort dat dus niet zo. Nee, je moet met een snelheid van 40 km/u gewoon tussen die koeien door crossen. Gelukkig kan ik me snel aanpassen en heb ik dat ook maar gedaan :) misschien raken we nog eens een, hebben we gelijk wat voor op de bbq. Onder het motto we regelen niets van te voren reden we op een gegeven moment in skodor. Best wel een grote stad in noord Albanië. En waren we op zoek naar een hostel die we via een vriendin van Dieuwke getipt kregen. Geen adres maar alleen een naam. Iedereen wil helpen, iedereen komt er omheen staan, ze rijden zelfs voor je uit om een plaats te wijzen, vrouwen worden uit de auto gezet door hun man zodat zij ons kunnen helpen (lees man kan geen engels en vrouw wel). We kregen zelfs een uitgetekende route beschrijving mee. En je snapt het al! Bij dat adresje zijn we nooit aangekomen! Nee, we hebben zelfs iets veel beters gevonden! Aan het skadarmeer, goedkoop en veel luxe! We blijven hier maar even twee nachtjes ;)

En daar zit ik dan op een campingstoeltje dit bericht te typen. Wat een zaligheid al wordt het nu wel heel warm en zal ik maar weer even een duik nemen in het meer :) happy!

Lamtumire!

  • 20 Juli 2014 - 12:01

    Dieuwke:

    Klinkt als een hele mooie vakantie Jitske ;)
    Jammer dat je net twee keer bent ingemaakt met Alhambra :p

  • 24 Juli 2014 - 22:20

    Nammie:

    hoi Jits en Dieuwke
    jeetje wat een prachtig verslag !
    Jullie zijn echte avonturiers
    fijne vakantie, adios!!

  • 25 Juli 2014 - 10:09

    Bauke En Froukje:

    Hadstikke mooi verslag. Nou dat zie je nu een stukje Europa.
    Geniet nog maar even Groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Tirana

Jitske

Al jaren is één van mijn grote hobby reizen! Een nacht op een station slapen, een quad die is overgenomen door een koala, Olympische spelen in Londen, low budget, spelletjes, een grensovergang overleven, heerlijk eten, hard seat ipv bed, kalveren castreren, onkruid wieden, een chinees heel blij gemaakt met mijn camera, 36 uur in een bus, veel verschillende mensen/culturen leren kennen en uiteraard het van A naar B gaan. Wat kan ik hier elke keer weer van genieten! De landen die ik afgelopen jaren heb bezocht zijn: Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore, Maleisië, Thailand, Laos, Vietnam, China, Hongkong, VS, Brazilië, Schotland, Ierland, Frankrijk, Tunesië, Duitsland, Tsjechië, België, Engeland, Denemarken, Luxemburg en Oostenrijk. In 2009-2010 ben ik samen met een vriendin op reis geweest. Baan opgezegd en gaan! 10 maanden lang de beste tijd van mijn leven gehad. Deze reis is terug te lezen op hannajitske.waarbenjij.nu Nu wordt het toch eens tijd voor een eigen blog. Veel plezier met lezen! Cheers Jitske

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 790
Totaal aantal bezoekers 14512

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 08 Oktober 2015

Internationalisering project

07 Juli 2014 - 06 Augustus 2014

Eurotrip

28 Mei 2014 - 03 Juni 2014

Internationaliseringsproject Italië

Landen bezocht: